Laatste update

Bergen, 10 maart 2025

Beste mensen,  

Het is alweer even geleden dat we de laatste update over de Stofzuiger hebben gegeven.  

Bij aanvang van de restauratie dachten een aantal van ons dat de restauratie met twee tot drie jaar gereed zou zijn. Eerlijkheid dient te vermelden, dat we ons toch wel iets op deze grondige restauratie verkeken hebben. We zitten in het tiende jaar maar wel in de afrondingsfase. Vanaf 2015 zitten er ruim 12.500 directe vrijwilligers-uren in de bus, en daarbij nog heel wat indirecte uren. We zijn gestart met ongeveer 12 vrijwilligers. De laatste paar jaar zijn dat er gemiddeld 8.

Na een uitgebreide inventarisatie en demontage van de bus is in 2015 gestart met de restauratie. De onderkant van de bus is volledig schoon en kaal gemaakt en het chassis in de verf gezet, ± 450 uur.

De motor is uitgebouwd en uitgebreid onderhanden genomen. De versnellingsbak, een halfautomaat, was in onderdelen aangeleverd en niet meer compleet. Op een autokerkhof in Californië is een zelfde type gevonden. Deze is aan het motorblok gekoppeld. De set is weer ingebouwd en na revisie van een aantal onderdelen zijn de laatste fijn-afstellingen zo goed als klaar.

De brandstoftank bleek na gezandstraald te zijn niet meer te gebruiken. Er is een geheel nieuwe rvs-brandstoftank gemaakt waarop de oude aansluitingen weer gemonteerd konden worden.

Het verwarmingssysteem is gereviseerd. De ontwaseming van de voorruiten werkt weer en op vergelijkbare manier als de laatste jaren bij de NHADO wordt de bus weer verwarmd.

Het luchtsysteem was vergaan. Kijkend naar veiligheid is er door een erkende garage een geheel nieuw luchtsysteem ontworpen en aangebracht voor de rem-installatie, de deuren en de versnellingsbak.

Het remsysteem is gereviseerd en geüpdatet.

De elektrische bedrading is compleet vervangen, de installatie is met gebruikmaking van het oude dashboard en de bestaande minutieus gerestaureerde verlichtingsarmaturen opnieuw opgebouwd. Het oude “Buzzerpanel” (alarmpaneel) was dusdanig slecht dat er een nieuw alarmerings- en signaleringstableau is gemaakt t.b.v. te hoge watertemperatuur in de motor, onvoldoende luchtdruk t.b.v. de remmen en de deuren, het signaleren van de vergrendeling van de nooduitgang en het nieuw aangebrachte dakluik. In het motorcompartiment is de elektrisch aansturing van de versnellingsbak, de bediening voor starten, stoppen en de noodstop nieuw gemaakt.

Om toch de bus in de oorspronkelijke situatie te krijgen was het nodig om voor een aantal details op zoek te gaan in de VS. Na heel veel zoeken is dat gelukt.

Het opknappen, schuren, uitdeuken en spuit klaar maken van het plaatwerk is een zeer tijdrovende klus geweest. Iedere klinknagel is onderhanden genomen. De buitenkant is na een grondlaag voorzien van de originele kleuren. Daarnaast is er een dakluik gemaakt. In de vergunning uit de jaren veertig was hiervoor een ontheffing verleend omdat de bus niet langs het kanaal reed.

Alle raamstijlen (48) zijn opgeknapt en van nieuwe rubbers en vilt voorzien. Vervolgens zijn de ruiten in de aluminium frames geplaatst en is het geheel na het spuiten van het plaatwerk weer terug geplaatst.

De aansturing van de deuren van de in- en uitgang is zowel elektrisch als pneumatisch vernieuwd. Tevens zijn er noodknoppen aan zowel de binnenzijde als de buitenzijde aangebracht zodat in geval van nood de deuren handmatig geopend kunnen worden.

Binnen in de bus zijn de wanden en het plafond opgeknapt en voorzien van antidreunpanelen. De frames van de banken zijn gezandstraald en gespoten en de bekleding is vernieuwd. De vloer is opnieuw bekleed, onder banken marmoleum en in het loopgedeelte geribbelde rubber vloerbedekking.

Om de bus weer netjes en verantwoord te kunnen laten rijden zijn de velgen gezandstraald en gespoten en weer voorzien van nieuwe banden.

De restauratie is bijna afgerond, we zitten nu in de testfase. We kijken uit naar het moment dat we de weg op kunnen en van de RDW  en de verzekering de weg op mogen.

Er zijn diverse filmpjes van de restauratie en met oude chauffeurs op onze website www.langsdebellolijn.nl  te bekijken.  

Voor diverse onderdelen van bus hebben we sponsoren gevonden die bereid waren dit te bekostigen. Wij zijn blij met alle financiële steun van sponsoren en via aanmeldingen als buspassagier en danken u voor uw vertrouwen, dat het allemaal tot een goed einde gaat komen.  Wij houden u weer op de hoogte.  

Met vriendelijke groet,                                                                                                                           

Bestuur en vrijwilligers

Stichting Historisch Vervoer Langs de Bello Lijn. 

info@langsdebellolijn.nl

_____________________________________________________________________

Bergen, 4 september, 2020.  

Beste mensen,  

Ruim 2 jaar geleden is het al weer, dat we de laatste update over de Stofzuiger hebben gegeven.  

Ondanks Corona is er toch, na slechts een paar weken complete stop, doorgewerkt aan de bus.  Eerst met 2 man en daarna toch weer regelmatig met 5 a 6 man. De ene week op zaterdag en nu toch steeds meer op donderdag.  Sinds 19 september 2015 zitten er ruim 5500 directe vrijwilligers-uren in de bus, en daarbij nog heel wat indirecte uren………    Eerlijkheid dient te vermelden, dat we ons toch wel iets op deze grondige restauratie verkeken hebben. Elk onderdeel van de bus is uit elkaar gehaald en wordt daarna als praktisch nieuw weer gemonteerd.  Zoals onze voorzitter Jaap zegt: “restaureren is iets anders dan repareren……”.  

De versnellingsbak is gevonden en met een reservemotor meegenomen uit USA.  Daarvoor zijn 2 man van ons naar Amerika geweest en hebben daar eigenhandig een grote kist getimmerd, waarin de versnellingsbak en de motor en nog een paar onderdeeltjes vervoerd konden worden naar Nederland.  

De bus is  nu volledig geschuurd en het doel is om de buitenkant in de maand oktober of november In de originele kleur te spuiten. De originele motor loopt (te zien op onze website) en wordt op de nieuwe versnellingsbak gemonteerd. Wat er nog moet gebeuren is te veel om op te noemen:  Montage en testen van de motor, versnellingsbak, het elektrische circuit, frames en stoffering van de banken, ramen voorzien van nieuw vilt en samen met de ruiten terug plaatsen, verlichting rondom, logo’s opnieuw aanbrengen, nieuwe brandstoftank, accu’s, banden, dakluik plaatsen, afdichtingsrubbers, verwarming en ventilatie, binnenverlichting, plafond en beplating interieur, etc.   

Inmiddels is er weer een nieuw filmpje gemaakt over de Stofzuiger en de restauratie. 

U kunt deze bekijken via deze link:  https://www.nhnieuws.nl/nieuws/271777/financiele-bodem-van-restauratie-stofzuiger-in-zicht . Maar ook via de facebookpagina van Alkmaar Centraal en ook de Duinstreek is dit vanaf 21 augustus jl. te zien. Ik zou zeggen probeer dit filmpje zoveel mogelijk te delen en te laten delen, zodat er veel ruchtbaarheid over komt.                                                                                                                                    De kas raakt leeg en we willen het toch tot een goed einde brengen.  Dus nog meer passagiers en sponsors kunnen daarbij goed helpen.  Eerder is er al een filmpje gemaakt voor Kunstnet TV, waarin een aantal oud-bus chauffeurs geïnterviewd worden. Helaas is oud-buschauffeur de heer Kees Bouwstra dit jaar in de maand maart overleden.  Er zijn diverse filmpjes, waaronder de laatste,  op onze website www.langsdebellolijn.nl  te bekijken.  

In onze update van 14 januari 2018, zei ik u, dat het nog wel een kleine 2 jaar zou duren, voordat de eerste busrit gemaakt kan worden. Helaas duurt het allemaal wat langer. Onze inschatting is nu opnieuw, dat de bus toch wel over 2 jaar op de weg moet zijn en we dus met onze beloofde busritten naar Camperduin kunnen beginnen.   Voorlopig zijn er al 2 bussen met passagiers “verkocht”, maar dat moeten nog wel een paar bussen meer worden. Zou u ons dan ook willen helpen en proberen nog meer vrienden en kennissen voor dit bus-arrangementje of sponsoring te interesseren.    

We hebben het plan om op zondag 30 mei 2021 ons 2-jaarlijks Oldtimer-/Stoomfestival te houden aan de Kogendijk.  Hopelijk zijn de omstandigheden m.b.t. Corona dan een stuk verbeterd en zullen we de bus, in de tot dan toe gerestaureerde staat, alvast kunnen tonen.  

Nogmaals dank voor uw aanmelding als buspassagier en uw vertrouwen, dat het allemaal tot een goed einde gaat komen.  Wij houden u weer op de hoogte.  

Met vriendelijke groet,                                                                                                                                        

Alle vrijwilligers van de stichting Historisch Vervoer Langs de Bello Lijn.  (info@langsdebellolijn.nl

Ons bankrekeningnummer is NL71RABO0304993549.


Allereerst excuses, want u heeft een hele tijd niets meer van ons vernomen

Allereerst excuses, want u heeft een hele tijd niets meer van ons vernomen, maar er is in de tussentijd heel veel gebeurd. Honderden vrijwilligersuren zitten er al in en we zijn nu eindelijk met de opbouw van de bus kunnen beginnen.

“De Stofzuiger” staat in Oudorp/Alkmaar in een ruime loods, waar we goed uitgerust zijn. We mogen gebruik maken van 4 mobiele hefkolommen, waardoor de bus op goede werkhoogte gebracht kan worden. Een compleet magazijn met gedemonteerde en nieuwe onderdelen, diverse werkplekken, staan rond de bus opgesteld.

Alle zaterdagen zijn we met ca. 6 tot 10 vrijwilligers aan de bus aan het werk, waarbij we ook nog de assistentie hebben van 2 dames voor catering en schoonmaakwerkzaamheden van kantine, hall en toilet. Elke zaterdag wordt er weer een andere heerlijke soep gemaakt.
De gehele onderkant van de bus is grondig aangepakt, d.w.z. er zijn tientallen kilo’s teer, vet, vuil en grond afgeschraapt. Dit is een behoorlijk smerige klus geweest, maar dat ligt gelukkig achter ons. Alle delen van de onderkant zijn waar nodig roestvrij gemaakt, het geheel is met primer behandeld en daarna overgeschilderd met 2 verschillende kleuren. Een nieuwe bodemplaat voor de chauffeur is gemaakt en er zijn diverse nieuwe stukken in de aluminium beplating aangebracht. Nieuwe hoge druk vaten t.b.v. de toegangsdeuren en remsysteem zijn gemonteerd. De complete elektrische installatie is in kaart gebracht, de oude bedrading is verwijderd en met de nieuwe installatie is een start gemaakt. Aan de binnenkant is alle oude wandbekleding verwijderd en zijn we begonnen met het aanbrengen van antidreunplaat, waarna isolatie en beplating aangebracht gaan worden. Alle ruiten zijn verwijderd en zullen een schoonmaakbehandeling ondergaan. De lijsten van de ruiten, 4 stuks per ruit, worden stuk voor stuk onder handen genomen, gereinigd en daarna met veel zorg geschuurd en gepolijst. De frames van de banken moeten gepoedercoat en gedeeltelijk verchroomd worden. De bekleding van de banken gaat eveneens uitbesteed worden. Voor de versnellingsbak zijn er momenteel twee man van ons in Amerika, waar in Californië in principe een geschikte bak voor onze 70 jaar oude bus beschikbaar is. De huidige versnellingsbak is defect en incompleet. Ze zullen daar ook voor nog wat ontbrekende onderdelen kijken om de bus weer zo origineel mogelijk te maken. De 2-takt Detroit dieselmotor is gedemonteerd en gaat binnenkort getest worden.

Dit zijn dan een aantal bezigheden, maar is er is natuurlijk veel meer gedaan en nog te doen. U kunt op onze website www.langsdebellolijn.nl  wat leuke wetenswaardigheden over “De Stofzuiger” zien. In de bijlage stuur ik u wat beelden van de restauratie toe.

Wij danken u voor uw spontane aanmelding als toekomstig passagier, waarvoor u nog wel wat geduld zult moeten hebben.  Onze inschatting is nu, dat het nog wel een kleine 2 jaar gaat duren voordat we onze eerste busrit kunnen gaan maken.  Nu komen ook de grote kosten bij het weer opbouwen van de bus, waarvoor we dus nog heel veel geld gaan nodig hebben. Dus hopelijk kunt u in uw omgeving nog meer mensen enthousiast maken voor ons project……

Het streven is om de “Stofzuiger” in elk geval op ons volgende festival op zondag 26 mei 2019 aan u te kunnen tonen.
We houden u op de hoogte van verdere ontwikkelingen.
Met vriendelijke groet en nogmaals heel veel dank.
Alle medewerkers van Stichting Historisch Vervoer Langs de Bello Lijn  info@langsdebellolijn.nl

slide3
Heading layer
Oldtimer- /Stoomfestival

zondag 4 juni 2023
Kogendijk 105
Bergen
Ingang Oosterdijk

HV-2014_06-1
Langsdebellolijn.nl
homepage2
previous arrow
next arrow